COVID-19 Klik hier voor belangrijke informatie over de geannuleerde cruises

Interviewreeks; Hoe is het nu met…VCK? #1

Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruisebranche. Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen. In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden. Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?

Interviewreeks; Hoe is het nu met…VCK? #1

Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruisebranche.
Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen.
In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden.
Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?

De aftrap is met Marcel Fennema van VCK Logistics, een agentschap die samenwerken met veel rederijen die bij PTA aanmeren.
Zij zijn normaliter dan ook kind aan huis bij PTA. Wij vragen Marcel hoe hij de impact van COVID heeft beleefd.

Als we terugdenken aan 2020 was er een duidelijk verschil in de vooruitzichten in de periode voor en na maart 16 maart 2020. Hoe zag het jaar 2020 er voor jullie uit in het pre-COVID tijdperk?
“In Februari hadden we nog een call van Fred Olsen in Rotterdam, Corona leek nog heel ver weg. Qua vracht deden we net zoveel schepen als 2019.Toen de HAL Zaandam in het nieuws kwam doordat er passagiers aan boord besmet gevonden waren en nergens mocht aanmeren werd het toch wel realiteit. Heel veel bemanning aan boord waren bekenden en ik volgde de verhalen via Facebook en Instagram. Gelukkig mocht zij toch nog aanmeren in Fort Lauderdale. Toen wij de aanvraag kregen voor een Technical call in IJmuiden sta je toch raar te kijken als zij ineens langszij de kade ligt. zie foto ->

En toen werd er natuurlijk een hoop roet in de plannen gegooid, wat is de invloed van COVID op jullie jaar geweest?
“Eigenlijk ging ik er vanuit dat wij dit jaar geen cruise meer konden doen maar uiteindelijk hebben we rond de 5000 bemanning naar huis gekregen van de rederij via meerdere calls in Rotterdam, IJmuiden en Scheveningen. We kwamen nu ook op nieuwe plekken aangezien het merendeel van de schepen op ankerplaats Scheveningen ging liggen en voor grote debark via charter vluchten de haven van Rotterdam binnen liepen. Gedurende langere periode hebben wij de Emerald Princess, Seabourn Ovation, Zaandam, Nieuw Statendam en Volendam geholpen.

In Augustus kwamen de HAL Rotterdam en Amsterdam naar de werf in Rotterdam voor een laatste inspectie voordat zij doorverkocht werden aan Fred Olsen. Wij hebben als VCK helaas ook veel collega’s ontslagen zien worden in de reis en cruise industrie, dat was een rare gewaarwording. Gelukkig doen wij als VCK nog heel veel vracht en hebben we meerdere cruise schepen langdurig binnen gehad voor onderhoud en nieuwbouw.”

Uitzonderlijke situaties zorgen ook vaak voor creativiteit. Zijn er dingen bij jullie veranderd?
“Vrijwel onmiddellijk werden wij gevraagd om thuis te werken en andere werkplekken binnen het bedrijf te gebruiken.
Ik heb zelf nog een tijdje op ons kantoor in de PTA gewerkt. Vergaderingen gaan via Teams of Zoom, onderling hebben we afspraken gemaakt wie welke schepen oppakt.”

Hoe ziet het aankomende jaar voor jullie eruit?
“Wij zijn als kapiteinskamer nog steeds positief dat er gevaren gaat worden, in welke hoedanigheid is nog niet te zeggen.
Mocht het varen niet doorgaan verwacht ik wel weer een paar schepen op de ankerplaats Scheveningen of Rotterdam & IJmuiden.”

Als je iets positiefs moest halen uit de aflopen periode, wat is dat dan?
“Gelukkig toch lekker veel werk gehad en nieuwe mensen leren kennen.
Als je mij vorig jaar had verteld dat we zoveel bemanning naar huis konden krijgen en dat ik zoveel COVID testen heb geregeld verklaarde ik je voor gek! Ik ben heel blij dat ik met een aantal leuke collega’s werk en fijne mensen heb leren kennen waarmee we kunnen werken.”

, , ,