Interviewreeks: Hoe gaat het nu met…? #4

Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruise branche. Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen. In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden. Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?

Interviewreeks: Hoe gaat het nu met…? #4

Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruise branche. Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen. In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden. Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?

Als laatste in deze reeks praten wij bij met Rogier Staal van Oostenrijk. Oostenrijk is op meerdere gebieden al jaren actief bij de PTA. Zij verzorgen in samenwerking met SMS International Shore Operations sinds jaren de turnarounds voor diverse rederijen. Daarnaast zijn ze actief op het gebied van de verzorging van crew changes in opdracht van Royal Caribbean Cruise Lines (RCCL). Tot slot zijn ze naast deze ground services, uiteraard ook een bekend gezicht voor het leveren van touringcars. Kortom kind aan huis bij PTA!

Als we terugdenken aan 2020 was er een duidelijk verschil in de vooruitzichten in de periode voor en na maart 16 maart 2020. Hoe zag het jaar 2020 er voor jullie uit in het pre-covid tijdperk
“Het jaar 2020 was, net als bij andere bedrijven, ook bij Oostenrijk op alle fronten hoopvol. Oostenrijk was bijvoorbeeld official suppliervan SAIL 2020, EURO2020 (ook 2021) maar met evenementen als F1 Zandvoort, Eurovison Songfestival en mogelijk het drukste jaar voor de Keukenhof zat de agenda propvol. Voor onze Ocean Cruise business zaten we op een record van ca 70 passagiers en crew turnarounds. Daarnaast hadden we nieuwe River Cruise klanten toegevoegd aan onze relatiekring. Al met al een forse groei binnen bestaande contracten alsmede met nieuwe relaties. Kortom er ging een goede en positieve business vibe en in maart waren wij net als vele collega’s in de sector druk bezig met alle voorbereidingen op een nieuw seizoen.”

En toen werd er natuurlijk een hoop roet in de plannen gegooid, wat is de invloed van COVID – 19 op jullie jaar geweest?
“Eerlijkheidshalve werden wij niet volledig verrast, uiteindelijk wel door de impact. Vanaf Oktober/November 2019 werden wij al geconfronteerd met annuleringen uit Azië.Dit begon uiteraard met China maar die vlek werd steeds groter. Wij zagen begin 2020 complete series geannuleerd worden. Eind februari was deze business al gevlogen en hielden wij onze billen dichtgeknepen toen het virus in Italië opdook. De rest is geschiedenis!
Tegen eind maart was de agenda leeg en stortte onze wereld en business letterlijk in.
Een lange periode van onzekerheid voor onze collega binnen onze familie bedrijven begon, deze voert tot op de dag van vandaag voort. Ondanks dat er geen business was waren we in de lente van 2020 enorm druk met bezuinigen doorvoeren, herstructureringen van de bedrijven en het maken van nieuwe toekomstplannen en meerjarige begrotingen. Na een paar weken, maanden waren wij zoals we dat noemen lean and mean en hadden wij de hoop dat we in eind Q3/Q4 2020 weer langzaam konden herstarten. Achteraf bleek een goed voorbeeld te zijn van de wens is de vader van de gedachte! 

In Juni 2020 startte onze openbaar vervoersbedrijf (Oostenrijk Openbaar Vervoer) weer op en is sindsdien weer operationeel, wel met de kanttekening dat er per januari 2021 een bezuiniging/inperking heeft plaatsgevonden van circa 25% welke Covid gerelateerd is. Nieuwland Reizen is nog uiteindelijk nog circa 3 maanden operationeel geweest in 2020 maar ligt tot op de dag van vandaag stil. Onze vestiging in de USA (American Stage Lines) is vanaf midden april niet meer operationeel geweest en daar gaan we 1 april a.s. weer opstarten.
Tot slot Oostenrijk Touringcars, het moge duidelijk zijn dat 2020 een zeer terugstellend jaar is geworden. We zijn wel actief geweest met een aantal zaken zoals : repatriëringswerkzaamheden t.b.v. Ocean Cruise Liners, werknemersvervoer die door de crisis landelijk werden ingezet, trein vervangend vervoer, wat sportclubs en Leerlingenvervoer (op en af).”

Uitzonderlijke situaties zorgen ook vaak voor creativiteit. Zijn er dingen bij jullie veranderd?
“Jazeker, een dergelijke crisis zorgt ook voor bezinning, nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen. Laten we vooropstellen dat deze crisis veel bedrijven weer een aantal jaren terugzet in de ontwikkeling, groei, enz en daar moet je op anticiperen. Wij hebben bij het samenstellen van de herstructurering kritisch gekeken naar wat we nog wel en niet willen in de toekomst. Het klinkt wellicht raar maar soms is less = more echt van toepassing, zo ook bij ons.

Sinds de grote ‘Corona Shit Show’ begon hebben we met de verschillende bedrijven deelgenomen aan circa 20 Europese aanbestedingen. Hierbij hebben we van alles meegemaakt : winnen, verliezen, uitsluiting, gestaakt, enz. Daarnaast hebben we chauffeurs en kantoor medewerkers omscholing aangeboden, maken we Hello Fresh busjes schoon, detacheren we technische dienst medewerkers, onderhouden we zowel onze eigen alsmede externe wagenparken, bezorgen we maaltijden en verse producten en tijdens de kerstdagen hebben we Oostenrijk Touringcars omgedoopt tot Oostenrijk Kerstbomen. Al met al geen core business maar wel belangrijke business voor het moreel en de saamhorigheid.”

Hoe ziet het aankomende jaar voor jullie eruit?
“2021 is net als 2020 een verloren jaar want ons hoogseizoen is al weggevallen. Wanneer wij onze relaties in buitenland spreken dan zijn ze allemaal stuk positiever dan een paar maanden terug. De vraag is niet of men gaat reizen, maar wanneer men weer mag reizen. Wij verwachten zodra dit weer mogelijk is dat de markt niet in een keer terug zal keren maar zolang het virus onder controle blijft wel binnen afzienbare tijd terug keert. Blijkbaar is men erg enthousiast over 2022. Voor het moment weten wij niet wat het perspectief is voor 2021, we weten momenteel wel dat het aantal nieuwe besmettingen nog steeds veel te hoog is, maar dat de ziekenhuis aantallen redelijk stabiel zijn. Wij hopen dat we in Q3 weer een beetje mogen opstarten maar deze hoop hebben we eerder uitgesproken in 2020.”

Als je iets positiefs moest halen uit de afgelopen periode, wat is dat dan?
“Zoals eerder aangegeven zorgt een dergelijke crisis voor bezinning, nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen.  Op persoonlijk gebied was ik met onze agenda in 2020 niet thuis geweest en had ik mijn gezin weinig tot niet gezien, normaal is PTA in het seizoen mijn 3de huis (op thuis en de zaak na), daarentegen ben ik nu heel veel thuis geweest, hiervoor ben ik de crisis eerlijk gezegd dankbaar voor en heb ik ook besloten dit naar de toekomst toe te gaan veranderen.  Business wise heeft het inzicht gegeven in zaken waar we eigenlijk afscheid van hebben genomen of gaan nemen. Tevens heeft Corona ons ook geleerd dat wanneer je op een paard wedt je hier veel risico mee kan lopen en dat je dus risico’s moet spreiden. Al met al is het een harde reset geworden voor veel bedrijven en sectoren. De eerste bus van Oostenrijk is uit 1918 en het eerste aandeel uit 1923, kortom ons familiebedrijf  heeft de afgelopen 100 jaar heel veel meegemaakt en doorstaan.  We gaan ons nu eerst focussen op het gezond blijven en het doorstaan van deze crisis!”